V minulém čísle našeho časopisu jsme vám, milí naši čtenáři a zákazníci, představili v I. díle našeho malého seriálu společnost ze západních Čech. V dnešním II. díle v tomto regionu zůstaneme a navštívíme firmu KRMNÉ SMĚSI KVÍDERA s. r. o. se sídlem v Nezvěsticích, se zázemím ve Spáleném Poříčí. Tuto společnost nám představí v rozhovoru její majitel Lukáš Kvídera (33).
Mohl byste, prosím, na úvod představit Vás a Vaši firmu?
Firma Kvíderová Hana vznikla v roce 1998 a založili ji moji rodiče. Sídlo a zázemí firmy bylo v počátku v Nezvěsticích. Mně v této době bylo teprve 10 let, ale rodičům jsem se snažil pomáhat, protože mě tato tematika zajímala. Střední školu obchodní jsem vystudoval v Plzni, kde jsem se seznámil se svojí manželkou Editou, s kterou jsme manželé přes 11 let. Společně jsme začali poté pracovat ve firmě v roce 2012. Posléze jsem se stal společníkem firmy a převzal její chod po otci, který odešel do důchodu, i přesto je ale nadále součástí každodenního provozu. Manželka Edita se stará o dispečink, trasování, zabezpečení chodu firmy a nákup surovin a zboží. Postupem času jsme začali uvažovat o vytvoření e-shopu, který jsme založili v roce 2013. Spolu s internetovým obchodem jsme zákazníkům nabídli také dopravu s tím spojenou a z důvodu navyšování objednávek jsme byli donuceni pronajmout si sklady bývalé dřevařské firmy Jitony ve Spáleném Poříčí, pořídit jednu dodávku, prvního zaměstnance. Ve Spáleném Poříčí jsme se poté začali postupně rozrůstat – po koupi první haly přišla koupě druhé haly.
Můžete nám představit sortiment Vašeho velkoobchodu?
Sortiment je velmi široký. Je možné ho rozdělit na krmiva a krmné směsi, potřeby pro drobnochovatele a potřeby pro zahrádkáře.
Jaká je tedy nynější skladovací kapacita Vašich prostor a kolik máte v současné době zaměstnanců?
Prodejna má cca 900 m2, skladovací prostor v souboru budov má celkově 3 000 m2. Počet zaměstnanců se pohybuje mezi 10–12 lidmi, ale vše je závislé na sezóně, na provozu našich dalších aktivit.
Zmínil jste, že v roce 2013 jste založili e-shop. Mohl byste zhodnotit jeho funkčnost?
Prošli jsme mnoha změnami, ze začátku jsme e-shop i rozvoz museli velmi dotovat a tato služba byla spíše prodělečná. Lidé nebyli zvyklí na rozvoz objednávek, příliš nevěřili tomu, že někdo z Plzeňska dokáže odvézt krmivo do Aše nebo do Jindřichova Hradce. Od začátku provozu e-shopu jsme se řídili jednou zásadou – od okamžiku, kdy zákazník objedná zboží, jej musí do týdne obdržet. Nyní vidíme, že díky tomu, že jsme první rok a půl přečkali a vydrželi, byla tato investice nepostradatelná.
Jaký je celkový objem zboží, který ročně prodáte?
Objem zboží, které jsme za rok 2020 rozvezli nebo odnesli zákazníkům do aut, byl 1 600 tun a tím jsme realizovali při tom více než 22 000 objednávek.
Je velký rozdíl v tržbách na e-shopu a v prodejně?
Ano, většinu tržeb tvoří objednávky na e-shopu. Procentuálně tvoří objednávky přes e-shop 75–80 % a prodej na prodejně 20–25 % tržeb.
V listopadu 2020 jste zařadili do portfolia svých výrobků nový produkt. Mohl byste jej představit?
Ano, společně s Vašimi specialisty jsme vyvinuli nový výrobek – Kvíderova bio směs nosnice. Jako jedna z mála firem nabízíme zákazníkům bio směs v bio kvalitě pro nosnice s certifikátem KEZ. Tento produkt není zatím naším top produktem, ale věříme, že postupem času se prodej navýší.
Je to už víc než rok, co se objevil v České republice covid-19. Jaký to mělo dopad na Vaši firmu?
Na okamžik, kdy mi byla zaslána SMS zpráva od operátora, že je ode dneška „zakázáno“ otevřít restaurace a jiné obchody, si pamatuji dodnes. Součástí našeho areálu je i vyhlídková věž Šťastná věž a apartmány k ubytování a právě před rokem se covid-19 této části našeho podnikání dotkl nejvíce. Zároveň ale na naší prodejně krmiv proběhla rekordní tržba vzhledem k tomu, že to bylo v sobotu, kdy máme otevírací dobu pouze dopoledne. První vlna nás, jako všechny ostatní, samozřejmě zasáhla – nikdo nevěděl, co se děje, média byla plná tematiky covid-19. My jsme měli největší strach kvůli naší rodině, kvůli rodinám našich zaměstnanců. Proto jsme vytvořili našim zaměstnancům lepší podmínky při prodeji – přepážka, rozestupy… Na druhou stranu jsme ale chápali zákazníky, kteří mají doma zvířata a potřebují je nějakým způsobem nakrmit a chtěli jsme jim maximálně vyjít vstříc.
Jak vnímáte trend hospodaření? Říká se, že už dnes není zájem o to, mít vlastní zahrádku, chovat domácí zvířata.
Myslím si, že to příliš neupadá, protože právě těžká doba koronaviru lidi nutí k tomu, aby měli nějaký prostor, nějaký koníček, díky kterému se mohou dostat do přírody apod. V lidech to probudilo touhu chovat vlastní domácí zvířata.
Už jste zmínil Vaši rozhlednu Šťastná věž. Proč jste se rozhodl právě pro vybudování rozhledny?
Důvodů bylo několik. Jeden z nich byl ten, že jsem měl pocit vyhoření především v oblasti prodeje krmiv. Přeci jen se v této oblasti pohybuji už od roku 1999. Stál jsem před otázkou, zda v této oblasti pokračovat, nebo ne. Jak jsem již zmínil, tento areál byl původně areálem Jitony. Stálo tu silo na piliny, kam se foukal všechen odpad z jednotlivých strojů. Soused, který vlastní druhou část areálu, mi vnukl myšlenku, abych právě z tohoto sila udělal rozhlednu. A tak jsem opravdu za tři měsíce začal s vyřizováním stavebního povolení a stavebními pracemi. Slavnostní otevření a kolaudace proběhla 13. 4. 2019. Za ten den rozhlednu navštívilo 400 lidí, protože zde byla akce od Vína k Vínu. Prostředí rozhledny stále vylepšujeme a zvelebujeme. Novinkou jsou vyvýšené záhony, které osadíme dvanácti nepříliš známými plodinami, jako je například – světlice barvířská, fazole mungo, čirok apod. Tyto plodiny máme zároveň v nabídce pro krmné účely.
I přes složitou situaci jste ale budovali dál.
Ano, v areálu rozhledny jsme vybudovali občerstvení, dětský koutek, 11 m vysokou lezeckou stěnu, 26 m dlouhou překážkovou dráhu pro děti a poté dva apartmány. Ty vznikly z bývalého strážního domku, který se už nevyužíval a stalo se z něj skladiště. Z toho důvodu jsme se rozhodli, že jej přebudujeme na dva oddělené apartmány – Apartmány pod Šťastnou věží. Slavnostně jsme je otevřeli v srpnu loňského roku a v říjnu byly apartmány kvůli vládním nařízením uzavřeny. V tomto segmentu nás covid-19 postihl nejvíce.
Jak je pro Vás současná situace složitá v rámci pracovního trhu?
Pracovní trh se pro nás významně lepší. Důvodem je i to, že lidé v současné době přichází v různých oborech o práci.
Jak hodnotíte spolupráci se společností MIKROP ČEBÍN a. s.?
Se společností MIKROP ČEBÍN a. s. spolupracujeme od roku 1998. Obchodní zástupce, který k nám kdysi přijel, hledal jinou firmu a zatoulal se tak k nám a s rodiči se dohodli na spolupráci. Zpočátku byly objednávky jednou za 3–4 měsíce, nyní objednáváme 1–2krát za měsíc. Rád bych touto cestou poděkoval za spolupráci společnosti MIKROP ČEBÍN a. s., ale také mé manželce, celé rodině, přátelům, zaměstnancům za jejich podporu a práci a zákazníkům za jejich věrnost.